Drodzy Rodzice w grupie „ Biedronki” w roku szkolnym 2020/2021 realizowany będzie
Program autorski
„Sprawny przedszkolak”
Przedszkole Nr 1 w Nisku
ROK SZKOLNY 2020/2021 Opracowała: Beata Jagiełło
INFORMACJE O PROGRAMIE
Nazwa programu: „Sprawny przedszkolak”
Miejsce realizacji: Przedszkole nr1 w Nisku
Termin realizacji: Rok szkolny 2020/2021
Harmonogram zajęć: 2 razy w tygodniu po 30 min
Uczestnicy programu: Grupa dzieci 5-6 letnich „Biedronki”
Realizator programu: Beata Jagiełło
PIRAMIDA RUCHU
Ruch jest potrzebny, aby nasz organizm utrzymać w dobrym zdrowiu. Sprawia, że jesteśmy silniejsi oraz bardziej wytrzymali na zmęczenie. Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ nie tylko na nasze ciało – poprawia ona także samopoczucie i zapewnia dobry nastrój. Pozwala też na zachowanie odpowiedniej wagi ciała.
Ruch jest naturalną potrzebą a jednocześnie niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju dziecka. Aktywność fizyczna przyjmuje różną postać, w zależności od wieku, fazy rozwoju czy osobistych preferencji dziecka. Ale niezależnie od tego, czy jesteśmy opiekunami raczkującego malca, czy szalejącego na deskorolce nastolatka naszą rolą jest towarzyszenie dziecku w jego aktywności fizycznej: wspieranie go i motywowanie do działania.
Według Światowej Organizacji Zdrowia minimalna dzienna dawka ruchu dla dzieci i młodzieży to 60 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej. Co ważne, zaleca się by aktywność ta była dopasowana do wieku i możliwości dziecka oraz miała atrakcyjną formę.
Jak zatem spełnić te wymagania?
- Ćwicz razem z dzieckiem!
- Bawcie się!
- Próbujcie nowości!
– Zdrowy ruch wzmacnia dziecięce kości i mięśnie, odżywia i dotlenia mózg, poprawia także przemianę materii – wyjaśnia doktor Jan Wiśniewski. Aktywność fizyczna korzystnie wpływa także na pracę układu nerwowego. Wiele badań wykazuje, że dzieci sprawne fizycznie osiągają lepsze wyniki w nauce.
W ZDROWYM CIELE - ZDROWE I SZCZĘŚLIWE DZIECKO!
W obecnych czasach zauważamy spadek spontanicznego zapotrzebowania na wysiłek fizyczny, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Coraz więcej dzieci ma problemy z nadwagą, za którą idą dalsze problemy zdrowotne. Zabawy ruchowe i przebywanie na świeżym powietrzu zastępowane są dzisiejszymi wynalazkami techniki - komputery, konsole do gier, DVD itp.
W wieku przedszkolnym u dzieci zaczyna się żywy i wielokierunkowy rozwój ruchowy. Dzieci są bardzo podatne na kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, właściwego rozwoju, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych.
Sprawność fizyczna zależy od wieku i poziomu rozwoju psychofizycznego, ale przede wszystkim od dotychczasowych działań i nabytych umiejętności.
Dzięki gimnastyce całego ciała kształtuje się sylwetka, ale także gibkość i skoczność. Dzieci uczą się kontrolować ruch i swoje ciało, poznają swoje możliwości. Zajęcia łączące zabawę, ruch i muzykę sprawiają, iż dzieci się ośmielają, nabierają pewności siebie, poznają swoje ciało i możliwości, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami.
Zgodnie z przysłowiem „W zdrowym ciele zdrowy duch” już od najmłodszych lat należy w dzieciach zaszczepiać miłość do sportu, do ruchu w różnych formach, by mogły się dobrze rozwijać we wszystkich sferach życia.
Program autorski pt. „Sprawny przedszkolak" został przygotowany zgodnie z Nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego opublikowaną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r
Program „Sprawny przedszkolak” skierowany jest do dzieci w wieku 5-6 lat grupa „Biedronki”
Głównym celem programu jest:
- promocja zdrowego stylu życia;
- zachęcenie do aktywności fizycznej, ruchu w celu wyrobienia w dzieciach (przedszkolakach) naturalnej potrzeby/nawyku aktywnego spędzania czasu w życiu dorosłym
- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;
- spędzanie czasu na świeżym powietrzu;
- wspomaganie rozwoju psychofizycznego;
- przekonanie, że aktywność ruchowa daje wspaniałą zabawę, wielką przyjemność, korzyści dla całego organizmu, relaks;
- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.
Cele szczegółowe:
- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną:
- uświadomienie dzieciom ich możliwości;
- znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw;
- rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej;
- nabywanie umiejętności współpracy i współzawodnictwa w grupie;
- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała.
Treści nauczania i działania edukacyjne:
- Ćwiczenia obwodowe,
- Ćwiczenia odprężające i rozprostowujące kości
- Ćwiczenia z przyrządem
- Proste kroki taneczne,
- Kombinacja ruchów i motywująca muzyka
Listopad 2020
- Ćwiczenia i zabawy wpływające na kondycję całego ciała
- Ćwiczenia z rzutem, chwytem,
- Rzuty na odległość i do celu,
- Ćwiczenia z toczeniem piłki
- Gry, zabawy i ćwiczenia wybrane przez dzieci
- Ćwiczenia i zabawy z elementami podskoków, wyskoków, przeskoków
Grudzień 2020
- Rzut do celu
- Ćwiczenia wymagające utrzymania równowagi
- Ćwiczenia ze wstążką
- Dynamiczne ćwiczenia przy energetycznej muzyce
- Ćwiczenia w różnych pozycjach (stanie, klęk, siad, leżenie)
-Ćwiczenia z przyborami
- Ścieżka zdrowia
Styczeń 2021
- Proste formy zabaw i ćwiczeń równoważnych
14.Wyrabianie swobody ruchów
15. Wzmacnianie mięśni tułowia, szyi, pasa barkowego, ramion
16. Przeciwdziałanie wadom postawy
- Zabawy na czworakach z naśladowaniem ruchów zwierząt
- Przejście na czworakach w formie zadaniowej
- Chód na czworakach w pozycji odwrotnej, w podporze na trzech kończynach
- Toczenie się z boku na bok, pełzanie i czołganie
- Gimnastyka przy dynamicznej muzyce
- Aerobik
- Ćwiczenia usprawniające pracę dłoni i stóp
- Ćwiczenia z przyborami: woreczki, jeżyk
- Zabawy i ćwiczenia wybrane przez dzieci
- Tor przeszkód
- Ćwiczenia poprawiające kondycję całego ciała
Luty 2021
- Ćwiczenia oddechowe, rozciągające i wzmacniające całe ciało
- Zabawy na śniegu i lodzie
- Spacery
- Ćwiczenia i zabawy rzutne z użyciem przyboru: woreczki, piłeczki, obręcze
- Przeskakiwanie przez przeszkody
- Tor przeszkód
- Zabawy bieżne z użyciem przyboru
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu
- Zabawy naśladujące ruchy zwierząt
- Gimnastyka korekcyjna
- Stretching dla dzieci
- Ćwiczenia relaksacyjne
Marzec 2021
- Zabawy bieżne i orientacyjno- porządkowe
- Zabawy z chustą animacyjną
-Ćwiczenia wzmacniające i rozciągające ciało
- Pilates dla dzieci
- Gry i zabawy z podziałem na drużyny
- Wyścigi
- Bieg na dystansie 50-100m
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe
- Proste kroki taneczne z przyborem
Kwiecień 2021
- Ćwiczenie palców rąk i stóp z użyciem przyboru
- Ćwiczenia wzmacniające kończyny górne i dolne
- Ćwiczenia, zabawy i tańce przy gorących rytmach muzyki afrykańskiej i indiańskiej
- Zabawy i ćwiczenia równoważne z użyciem przyboru
- Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe wpływające na kondycję całego ciała
- Stretching dla dzieci
- Intensywne ćwiczenia rąk i nóg ze skakanką
- Ćwiczeni przy muzyce
Maj 2021
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn dolnych i brzucha
- Ćwiczenia z przyborem
- Wyścigi
- Ćwiczenia w różnych formach ustawień
- Ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek
- Ćwiczenia z wykorzystaniem wstążki i chusty
Czerwiec 2021
- Ćwiczenia i zabawy wybrane przez dzieci
- Poprawa kondycji całego ciała
- Zabawy bieżne
- Biegi na dystansie 50-100m
- Ćwiczenia w pozycji stojącej i leżącej wzmacniające brzuch i kończyny dolne
- Wykonywanie ćwiczeń i prostych układów tanecznych przy muzyce
- Ćwiczenia rozciągające
- Skoki
- Biegi na dystansie 50-100m
- Wyścigi
Przewidywane imprezy sportowe:
Bibliografia:
Demeter R., Wesołe ćwiczenia. Gimnastykujemy się z naszymi dziećmi, wyd. PZW
Nitsch C., prof. dr Huther G., Wspieranie rozwoju dziecka, wyd. Olesieju
Owczarek S., Gimnastyka przedszkolaka, wyd. WSiP
Wlaźnik K., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wychowanie fizyczne w przedszkolu, wyd. Juka. - Żukowska Z. „ Ja , zdrowie, ruch”. Warszawa 2000
Okoń W. „ O zabawach dzieci”. Warszawa WSiP 1950
Trześniowski R. „Zabawy i gry ruchowe.” Warszawa WSiP 1995
Vopel K.W „ Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat”.Kielce 1999
wg. Gniewkowski W. , Wlaźnik K. „ Wychowanie fizyczne”, WSiP, Warszawa 1985
Ćwiczenia wg. Owczarek S. „ Gimnastyka przedszkolaka”, WSiP, Warszawa 2001
Wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1996
Zofia Makowska „Przedszkolaki ćwiczą”, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2014
T.Berny Brazelton „Emocjonalny i fizyczny rozwój twojego dziecka przez
pierwsze lata życia”, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2003
D Chauvel, Ch. Noret „Zabawy relaksacyjne dla przedszkolaków”, Wydawnictwo
Cyklady, Warszawa 2000
Załącznik 2
ANKIETA DLA RODZICÓW DZIECI BIORĄCYCH UDZIAŁ W PROGRAMIE „SPRAWNY PRZEDSZKOLAK”
…...................................................................................................................................
….....................................................................................................................................
….......................................................................................................................................
…........................................................................................................................................
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
KARTA OBSERWACJI UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH DZIECKA BIORĄCEGO UDZIAŁ W PROGRAMIE „SPRAWNY PRZEDSZKOLAK”
Imię, Nazwisko dziecka …..............................................
Data urodzenia …............................................................
TEST SPRAWNOŚCI
Zadania/ćwiczenia |
I półrocze /listopad 2020/ |
II półrocze /czerwiec 2021/
|
1. Chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych |
|
|
2. Biega omijając przeszkody |
|
|
3. Wykonuje 3 podskoki obunóż |
|
|
4. Stoi na jednej nodze (minimum 5 sek.) |
|
|
5. Wykonuje 3 podskoki na jednej nodze |
|
|
6. Potrafi przejść tip - topami po linii |
|
|
7. Wykonuje 5 przysiadów |
|
|
8. Biegnie do mety (dystans ok. 50 metrów) |
|
|
9. Rzuca piłką do partnera |
|
|
10. Łapie piłkę |
|
|
11. Przekracza niskie przeszkody |
|
|
12. Przepełza pod przeszkodą |
|
|
13. Toczy piłkę do celu (ok. 15 metrów) |
|
|
14. Potrafi chodzić na palcach |
|
|
15. Schodzi po schodach krokiem naprzemiennym |
|
|
Razem: Razem:
Legenda:
3- potrafi
2- ma problemy
1- nie potrafi
Marzec
Tematyka miesiąca:
Temat 1 Zwierzęta z dżungli i sawanny
Temat 2 Zwierzęta naszych pól i lasów
Temat 3 Marcowa pogoda
Temat4 wiosenne przebudzenie
Piosenka miesiąca:
Marcowi przyjaciele (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.
I tak wszyscy razem kłótnię wywołali,
każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.
Wiosno, Wiosno, schowaj łóżko i przybądź leśną dróżką.
Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść. (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.
Zobaczymy, zobaczymy,
co zrobi panna Wiosna z przyjaciółmi marcowymi. (2 x)
i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.
Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,
prosi, by z nią razem zrobić wielkie koło.
Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.
Razem lećmy w świat na sto długich lat! (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir…
III. I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.
Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!
Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,
stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.
Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!
Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni! (2 x)
Ref.: Ćwir, ćwir…