foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


15 841 21 43
pp1.nisko@gmail.com

 Drodzy Rodzice w grupie „ Biedronki” w roku szkolnym 2020/2021 realizowany będzie

 

                                                Program  autorski

                                           „Sprawny przedszkolak”

                                           Przedszkole Nr 1 w Nisku

                    ROK SZKOLNY 2020/2021               Opracowała: Beata Jagiełło

                    

INFORMACJE O PROGRAMIE

Nazwa programu: „Sprawny przedszkolak”

Miejsce realizacji: Przedszkole nr1 w Nisku

Termin realizacji: Rok szkolny 2020/2021

Harmonogram zajęć:  2 razy w tygodniu po 30 min

Uczestnicy programu: Grupa dzieci 5-6 letnich   „Biedronki”

Realizator programu: Beata Jagiełło

 

 

PIRAMIDA RUCHU

Ruch jest potrzebny, aby nasz organizm utrzymać w dobrym zdrowiu. Sprawia, że jesteśmy silniejsi oraz bardziej wytrzymali na zmęczenie. Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ nie tylko na nasze ciało – poprawia ona także samopoczucie i zapewnia dobry nastrój. Pozwala też na zachowanie odpowiedniej wagi ciała.

Ruch jest naturalną potrzebą a jednocześnie niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju dziecka. Aktywność fizyczna przyjmuje różną postać, w zależności od wieku, fazy rozwoju czy osobistych preferencji dziecka. Ale niezależnie od tego, czy jesteśmy opiekunami raczkującego malca, czy szalejącego na deskorolce nastolatka naszą rolą jest towarzyszenie dziecku w jego aktywności fizycznej: wspieranie go i motywowanie do działania.

Według Światowej Organizacji Zdrowia minimalna dzienna dawka ruchu dla dzieci i młodzieży to 60 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej. Co ważne, zaleca się by aktywność ta była dopasowana do wieku i możliwości dziecka oraz miała atrakcyjną formę.

Jak zatem spełnić te wymagania?

- Ćwicz razem z dzieckiem!

- Bawcie się!

- Próbujcie nowości!

Zdrowy ruch wzmacnia dziecięce kości i mięśnie, odżywia i dotlenia mózg, poprawia także przemianę materii – wyjaśnia doktor Jan Wiśniewski. Aktywność fizyczna korzystnie wpływa także na pracę układu nerwowego. Wiele badań wykazuje, że dzieci sprawne fizycznie osiągają lepsze wyniki w nauce.

                W ZDROWYM CIELE  -  ZDROWE I SZCZĘŚLIWE DZIECKO!

 

W obecnych czasach zauważamy spadek spontanicznego zapotrzebowania na wysiłek fizyczny, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Coraz więcej dzieci ma problemy z nadwagą, za którą idą dalsze problemy zdrowotne. Zabawy ruchowe i przebywanie na świeżym powietrzu zastępowane są dzisiejszymi wynalazkami techniki - komputery, konsole do gier, DVD itp.

W wieku przedszkolnym u dzieci zaczyna się żywy i wielokierunkowy rozwój ruchowy. Dzieci są bardzo podatne na kształtowanie się nawyków niezbędnych dla zdrowia, właściwego rozwoju, sprawności fizycznej i zdolności ruchowych.

Sprawność fizyczna zależy od wieku i poziomu rozwoju psychofizycznego, ale przede wszystkim od dotychczasowych działań i nabytych umiejętności.

Dzięki gimnastyce całego ciała kształtuje się sylwetka, ale także gibkość i skoczność. Dzieci uczą się kontrolować ruch i swoje ciało, poznają swoje możliwości. Zajęcia łączące zabawę, ruch i muzykę sprawiają, iż dzieci się ośmielają, nabierają pewności siebie, poznają swoje ciało i możliwości, łatwiej nawiązują kontakty z rówieśnikami.

Zgodnie z przysłowiem „W zdrowym ciele zdrowy duch” już od najmłodszych lat należy w dzieciach zaszczepiać miłość do sportu, do ruchu w różnych formach, by mogły się dobrze rozwijać we wszystkich sferach życia.

Program autorski pt.  „Sprawny przedszkolak" został przygotowany zgodnie z Nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego opublikowaną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r

 

Program „Sprawny przedszkolak” skierowany jest do dzieci w wieku 5-6 lat grupa       „Biedronki”

 

Głównym celem programu jest:


- promocja zdrowego stylu życia;

- zachęcenie do aktywności fizycznej, ruchu w celu wyrobienia w dzieciach (przedszkolakach) naturalnej potrzeby/nawyku aktywnego spędzania czasu w życiu dorosłym

- zachęcenie i wytworzenie u dzieci potrzeby regularnej aktywności fizycznej;

- spędzanie czasu na świeżym powietrzu;

- wspomaganie rozwoju psychofizycznego;

- przekonanie, że aktywność ruchowa daje wspaniałą zabawę, wielką przyjemność, korzyści dla całego organizmu, relaks;

- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych.

Cele szczegółowe:

- zrozumienie potrzeby dbania o własną sylwetkę, zdrowie i sprawność fizyczną:

- uświadomienie dzieciom ich możliwości;

- znajomość różnych rodzajów ćwiczeń, gier i zabaw;

- rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych ćwiczeń z zakresu aktywności fizycznej;

- nabywanie umiejętności współpracy i współzawodnictwa w  grupie;

- nabywanie świadomości poczucia własnego ciała.

Treści nauczania i działania edukacyjne:

  1. Przekazanie podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa podczas zajęć.
  2. Wykształcenie potrzeby czynnego wypoczynku.
  3. Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu nazewnictwa części ciała  i konkretnych ćwiczeń.
  4. Oswojenie z przyborem - piłka, szarfa, woreczek, skakanka, itp.
  5. Ćwiczenia w formie zabaw rozwijające zwinność, zręczność, gibkość.
  6. Ćwiczenia koordynacyjne całego ciała.
  7. Nauka panowania nad swoimi emocjami w trakcie gier i zabaw  z elementami współzawodnictwa, rywalizacji.
  8. Wykształcenie nawyku dokładnego wykonywania poszczególnych czynności.
  9. Umożliwienie dzieciom współtworzenia zajęć -  wybór ćwiczeń, zabaw, gier.
  10. Poznanie istoty fair-play w rywalizacji sportowej.
  1. Temat: Rozciągać i przeciągać się.
  2. Kształtowanie właściwej postawy ciała
  3. Kształtowanie gibkości i elastyczności ciała

- Ćwiczenia obwodowe,

- Ćwiczenia odprężające i rozprostowujące kości

- Ćwiczenia z przyrządem

 

  1.     Temat: Zumba dla każdego.
  2. Nabieranie płynności ruchowej
  3. Rozwijanie gibkości ciała
  4. Kształtowanie ekspresji i koordynacji ruchowej

- Proste kroki taneczne,

- Kombinacja ruchów i motywująca muzyka

 

Listopad 2020

  1.      Temat: Głowa, ramiona, kolana, pięty.
  2. Wzmacnianie karku, ramion, mięśni nóg i brzucha
  3. Zwrócenie uwagi na prawidłowy oddech w trakcie wykonywania ćwiczeń

- Ćwiczenia i  zabawy wpływające na kondycję całego ciała

 

  1.      Temat: Rzucamy, toczymy, celujemy.
  2. Zwrócenie uwagi na poprawność ruchów, sprawność rzutów i chwytów, dokładność celowania
  3. Kształtowanie umiejętności toczenia przyboru

- Ćwiczenia z rzutem, chwytem,

- Rzuty na odległość i do celu,

- Ćwiczenia z toczeniem piłki

 

  1. Temat: Dla każdego coś miłego.
  2. Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania w grupie
  3. Czerpanie przyjemności ze wspólnie spędzonego czasu
  4. Rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej

- Gry, zabawy i ćwiczenia wybrane przez dzieci

  1. Temat: Szybciej, wyżej, dalej.
  2. Doskonalenie różnych form podskoków rytmicznych
  3. Kształtowanie umiejętności poprawnego odbicia jednonóż i obunóż z miejsca i w ruchu i poprawnego lądowania
  4. Podnoszenie usprawnienia skoku w dal i wzwyż oraz zeskoków w głąb
  5. Wykonywanie łatwych form podskoków i przeskoków

- Ćwiczenia i zabawy z elementami podskoków, wyskoków, przeskoków

 

Grudzień 2020

  1. Temat: W dobrej kondycji: zręczność i koordynacja.
  2. Zwrócenie uwagi na koordynację ruchów
  3. Kształtowanie wytrzymałości i zręczności
  4. Utrzymanie ciała w dobrej kondycji

- Rzut do celu

- Ćwiczenia wymagające utrzymania równowagi

- Ćwiczenia ze wstążką

 

  1. Temat: Aerobic- taniec i gimnastyka.
  2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych
  3. Rozwijanie ekspresji i gibkości ciała

- Dynamiczne ćwiczenia przy energetycznej muzyce

 

  1. Temat: Gimnastyka dla każdego.
  2. Wyrabianie podstawowych cech motorycznych
  3. Rozwijanie umiejętności poruszania się w grupie
  4. Reagowanie na umowne sygnały słowne i dźwiękowe
  5. Wszechstronny i harmonijny rozwój układu mięśniowego

- Ćwiczenia w różnych pozycjach (stanie, klęk, siad, leżenie)

-Ćwiczenia z przyborami

- Ścieżka zdrowia

 

Styczeń 2021

  1. Temat: Utrzymuję równowagę.
  2. Kształcenie umiejętności utrzymywania równowagi w różnych sytuacjach życia codziennego
  3. Wyrabianie poczucia równowagi w staniu, w ruchu, na zwężonych i podwyższonych powierzchniach

- Proste formy zabaw i ćwiczeń równoważnych

  1. Temat: Jestem zwinny jak lampart.
  2. Podtrzymywanie naturalnej gibkości kręgosłupa

       14.Wyrabianie swobody ruchów

       15. Wzmacnianie mięśni tułowia, szyi, pasa barkowego, ramion

       16. Przeciwdziałanie wadom postawy

- Zabawy na czworakach z naśladowaniem ruchów zwierząt

-  Przejście na czworakach w formie zadaniowej

- Chód na czworakach w pozycji odwrotnej, w podporze na trzech kończynach

- Toczenie się z boku na bok, pełzanie i czołganie

 

  1. Temat: Tańce- hulańce.
  2. Wyrabianie płynności ruchowej
  3. Kształtowanie koordynacji ruchowej
  4. Rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej

- Gimnastyka przy dynamicznej muzyce

- Aerobik

 

  1. Temat: Sprawne ręce i nogi.
  2. Wzmacnianie mięśni kończyn górnych i dolnych
  3. Zwracanie uwagi na precyzję wykonywanych ćwiczeń
  4. Doskonalenia sprawności motorycznych

- Ćwiczenia usprawniające pracę dłoni i stóp

- Ćwiczenia z przyborami: woreczki, jeżyk

 

  1. Temat: Wesołe ćwiczenia.
  2. Stworzenie przyjemnej atmosfery w grupie
  3. Uświadomienie, że ruch to zdrowie i przyjemność

- Zabawy i ćwiczenia wybrane przez dzieci

- Tor przeszkód

- Ćwiczenia poprawiające kondycję całego ciała

 

Luty 2021

  1. Temat: Hartuj się!
  2. Uświadomienie, że uprawianie sportu wzmacnia i hartuje organizm
  3. Kształtowanie nawyku systematycznego uprawiania ruchu na świeżym powietrzu bez względu na pogodę i porę roku
  4. Poprawa elastyczności
  5. Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej, odwagi, siły woli, zdyscyplinowania
  6. Kształtowanie cech motorycznych; szybkości, siły, mocy, skoczności, zwinności, zręczności, wytrzymałości poprzez naturalne, użyteczne formy ruchu
  7. Wyrabianie samodzielności, zaradności, wytrwałości

- Ćwiczenia oddechowe, rozciągające i wzmacniające całe ciało

- Zabawy na śniegu i lodzie

- Spacery

 

  1. Temat: Trafiam do celu.
  2. Przestrzeganie zasad wykonywania rzutów i chwytów obiema i jedną ręką
  3. Zwracanie uwagi na poprawność ruchów

- Ćwiczenia i zabawy rzutne z użyciem przyboru: woreczki, piłeczki, obręcze

 

  1. Temat: Jestem skoczny.
  2. Kształtowanie właściwej postawy przy wykonywaniu skoków i podskoków
  3. Usprawnienie wykonywania łatwych form podskoków
  4. Doskonalenie umiejętności odbicia i lądowania

- Przeskakiwanie przez przeszkody

- Tor przeszkód

- Zabawy  bieżne z użyciem przyboru

 

  1. Temat: Zdrowy kręgosłup.
  2. Wzmacnianie pracy mięśni grzbietu, brzucha i ramion
  3. prawidłowego oddychania i utrzymania prawidłowej postawy ciała
  4. Rozciąganie i uelastycznianie mięśni

- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

- Zabawy naśladujące ruchy zwierząt

- Gimnastyka korekcyjna

- Stretching dla dzieci

- Ćwiczenia relaksacyjne

 

Marzec 2021

  1. Temat: Gry i zabawy na wesoło.
  2. Wyrabianie szybkości, zwinności i zręczności
  3. Reagowanie na różne znaki i umowne sygnały
  4. Budzenie radość ze wspólnych zabaw

- Zabawy bieżne i orientacyjno- porządkowe

- Zabawy z chustą animacyjną

 

  1. Temat: Rozciąganie i wzmacnianie.
  2. Kształtowanie poprawnej postawy ciała
  3. Wyrabianie zwinności, zręczności i gibkości
  4. Poprawa ogólnej kondycji organizmu

-Ćwiczenia wzmacniające i rozciągające ciało

- Pilates dla dzieci

 

  1. Temat: Zawody sportowe są zdrowe.
  2. Przestrzeganie zasady fair – play w rywalizacji sportowej
  3. Wyrabianie umiejętności radzenie sobie z porażką
  4. Czerpanie przyjemności ze wspólnych zabaw oraz radości i dumy z wygranej

- Gry i zabawy z podziałem na drużyny

- Wyścigi

- Bieg na dystansie 50-100m

 

  1. Temat: Podskoki i piruety.
  2. Rozwijanie umiejętności ćwiczenia z przyborem, np. wstążką, chustą , laską, kółkiem ringo, krążkiem itp.
  3. Rozwijanie płynności ruchowej
  4. Wyrabianie właściwej postawy ciała

- Ćwiczenia ogólnorozwojowe

- Proste kroki taneczne z przyborem

 

Kwiecień 2021

  1. Temat: Ręce i nogi idą w ruch.
  2. Ćwiczenie precyzyjnych ruchów
  3. Trenowanie umiejętności koordynacji ruchowej

- Ćwiczenie palców rąk i stóp z użyciem przyboru

- Ćwiczenia wzmacniające kończyny górne i dolne

 

  1. Temat: Tańce, zabawy afrykańskie i indiańskie.
  2. Rozwijanie ekspresji i gibkości ciała
  3. Doskonalenie koordynacji ruchowej

- Ćwiczenia, zabawy i tańce przy gorących rytmach muzyki afrykańskiej i indiańskiej

 

  1. Temat: Równowaga to podstawa.
  2. Wyrabianie umiejętności utrzymywania równowagi w staniu, w ruchu na zwężonych i podwyższonych powierzchniach
  3. Zwracanie uwagi na dokładne wykonywanie ćwiczeń

- Zabawy i ćwiczenia równoważne z użyciem przyboru

 

  1. 27.    Temat: Rozciągam się jak guma.
  2. Rozwijanie gibkości i elastyczności ciała
  3. Doskonalenie koordynacji ruchowej
  4. Kształtowanie odporności na urazy
  5. Kształtowanie sylwetki

- Ćwiczenia i zabawy ogólnorozwojowe wpływające na kondycję całego ciała

- Stretching dla dzieci

 

  1. Temat: Trenujemy- boksujemy.
  2. Rozwijanie koordynacji ruchowej
  3. Precyzyjne i poprawne wykonywanie ćwiczeń
  4. Rozwijanie sportowego ducha rywalizacji i poczucia własnej wartości

- Intensywne ćwiczenia rąk i nóg ze skakanką

- Ćwiczeni przy muzyce

 

Maj 2021

  1. Temat: Ruch to zdrowie.
  2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  3. Wzmacnianie mięśni brzucha, nóg i pośladków
  4. Rozwijanie zmysłu równowagi
  5. Wszechstronny, harmonijny rozwój układu mięśniowego

- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kończyn dolnych i brzucha

 

  1. Temat: Gimnastyka dla smyka.
  2. Pobudzanie procesów myślenia, spostrzegania, refleksyjnego reagowania
  3. Wyrabianie wytrzymałości i szybkości ruchów
  4. Zwrócenie uwagi na poprawność i skoordynowanie ruchów ramion i nóg
  5. Doskonalenie umiejętności pracy w grupie

- Ćwiczenia z przyborem

- Wyścigi

- Ćwiczenia w różnych formach ustawień

 

  1. Temat: Piłka goni piłkę.
  2. Zwracanie uwagi na poprawność ruchów, sprawność podrzucania piłki w górę i chwyt oburącz w miejscu, w chodzie i lekkim biegu
  3. Dokładność celowania oraz toczenia przyborem
  4. Rozwijanie umiejętności rzutu, chwytu, celowania i kozłowania piłki

- Ćwiczenia i zabawy z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek

 

  1. Temat: Esy- floresy- ćwiczenie z przyborem.
  2. Rozwijanie płynności ruchowej, cech motorycznych takich jak: zwinność i zręczność
  3. Doskonalenie umiejętności pracy z przyborem
  4. Rozwijanie ekspresji twórczej

- Ćwiczenia z wykorzystaniem wstążki i chusty

 

Czerwiec 2021

  1.   Temat: To, co gepardy lubią najbardziej.
  2. Budowanie przyjaznej i zdrowej atmosfery sportowej
  3. Radość ze wspólnie spędzonego czasu
  4. Uświadomienie, że można aktywnie wypoczywać
  5. Wyrabianie swobody i szybkości biegu, wytrzymałości
  6. Doskonalenie orientacji i spostrzegawczości w biegu

- Ćwiczenia i zabawy wybrane przez dzieci

-  Poprawa kondycji całego ciała

-  Zabawy bieżne

- Biegi na dystansie 50-100m

 

  1. Temat: W pionie i w poziomie.
  2. Kształtowanie prawidłowej postawy
  3. Doskonalenie umiejętności swobodnego poruszania się
  4. Wzmacnianie kończyn dolnych i mięśni brzucha

- Ćwiczenia w pozycji stojącej i leżącej wzmacniające brzuch i kończyny dolne

 

  1. Temat: Gimnastyka przy muzyce.
  2. Ćwiczenia ogólnorozwojowe
  3. Rozwijanie płynności ruchowej

- Wykonywanie ćwiczeń i prostych układów tanecznych przy muzyce

 

  1. Temat: Wyginamy się i ścigamy.
  2. Rozwijanie wytrzymałości, zwinności i zręczności
  3. Wyrabianie kondycji ruchów
  4. Zapobieganie otyłości i chorobom związanym z nadwagą
  5. Aktywnie uczestniczymy w imprezach sportowych

- Ćwiczenia rozciągające

- Skoki

- Biegi na dystansie 50-100m

- Wyścigi

 

Przewidywane imprezy sportowe:

 

  1. Dzień Sportu –  kwiecień 2021

 

  1. Piknik rodzinny - czerwiec 2021

 

  1. Biegi dla dzieci w ramach Dni Niska -  sierpień 2021

 

Bibliografia:

Demeter R., Wesołe ćwiczenia. Gimnastykujemy się z naszymi dziećmi, wyd. PZW

Nitsch C., prof. dr Huther G., Wspieranie rozwoju dziecka, wyd. Olesieju

Owczarek S., Gimnastyka przedszkolaka, wyd. WSiP

Wlaźnik K., Przewodnik metodyczny dla nauczyciela. Wychowanie fizyczne w przedszkolu, wyd. Juka. - Żukowska Z. „ Ja , zdrowie, ruch”. Warszawa 2000

Okoń W. „ O zabawach dzieci”. Warszawa WSiP 1950

Trześniowski R. „Zabawy i gry ruchowe.” Warszawa WSiP 1995

Vopel K.W „ Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat”.Kielce 1999

wg. Gniewkowski W. , Wlaźnik K. „ Wychowanie fizyczne”, WSiP, Warszawa 1985

Ćwiczenia wg. Owczarek S. „ Gimnastyka przedszkolaka”, WSiP, Warszawa 2001

Wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa 1996

Zofia Makowska „Przedszkolaki ćwiczą”, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2014

T.Berny Brazelton „Emocjonalny i fizyczny rozwój twojego dziecka przez

pierwsze lata życia”, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2003

D Chauvel, Ch. Noret „Zabawy relaksacyjne dla przedszkolaków”, Wydawnictwo

Cyklady, Warszawa 2000

Załącznik 2 

 

ANKIETA DLA RODZICÓW DZIECI BIORĄCYCH UDZIAŁ W PROGRAMIE „SPRAWNY PRZEDSZKOLAK”

 

 

  1. Jakie formy spędzania wolnego czasu preferuje pana/pani dziecko?

…...................................................................................................................................

  1. Czy w przeciągu ostatnich kilku miesięcy, zaobserwował pan/pani wzrost poziomu sprawności ruchowej swojego dziecka?.

….....................................................................................................................................

  1. Czy uważają państwo, że udział w zajęciach realizowanych w ramach programu „Sprawny przedszkolak” miał wpływ na rozwój fizyczny waszego dziecka?.

….......................................................................................................................................

  1. Czy chciałby pan/pani aby dziecko nadal uczestniczyło w dodatkowych zajęciach ruchowych w przedszkolu?

…........................................................................................................................................

Dziękujemy za wypełnienie ankiety.

 

 

 

 

KARTA OBSERWACJI UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWYCH DZIECKA BIORĄCEGO UDZIAŁ W PROGRAMIE „SPRAWNY PRZEDSZKOLAK”

 

Imię, Nazwisko dziecka …..............................................

Data urodzenia …............................................................

 

 

TEST SPRAWNOŚCI

 

Zadania/ćwiczenia

I półrocze

/listopad 2020/

II półrocze

/czerwiec 2021/

 

1. Chętnie uczestniczy w zabawach, grach i zajęciach ruchowych

 

 

2. Biega omijając przeszkody

 

 

3. Wykonuje 3 podskoki obunóż

 

 

4. Stoi na jednej nodze (minimum 5 sek.)

 

 

5. Wykonuje 3 podskoki na jednej nodze

 

 

6. Potrafi przejść tip - topami po linii

 

 

7. Wykonuje 5 przysiadów

 

 

8. Biegnie do mety (dystans ok. 50 metrów)

 

 

9. Rzuca piłką do partnera

 

 

10. Łapie piłkę

 

 

11. Przekracza niskie przeszkody

 

 

12. Przepełza pod przeszkodą

 

 

13. Toczy piłkę do celu (ok. 15 metrów)

 

 

14. Potrafi chodzić na palcach

 

 

15. Schodzi po schodach krokiem naprzemiennym

 

 

                                                                                  Razem:                                     Razem:

Legenda:

3- potrafi

2- ma problemy

1- nie potrafi

 Marzec

Tematyka miesiąca:

Temat 1  Zwierzęta z dżungli i sawanny

  1. Młody nosorożec
  2. Żyrafy i lwy
  3. Pan lew
  4. Zwierzęta w zoo
  5. Jak żyrafa myje szyję?

Temat 2  Zwierzęta naszych pól i lasów

  1. Kto to jest Ktosiek?
  2. Kto szybko? Kto powoli?
  3. Zające
  4. Z pola, z łąki czy z lasu?
  5. Pożyteczne zwierzęta

Temat 3  Marcowa pogoda

  1. W marcu jak w garncu
  2. Zmienna pogoda
  3. Marcowi przyjaciele
  4. Kalendarz pogody
  5. Znaczenie wiosny w życiu człowieka

Temat4  wiosenne przebudzenie

  1. Kolory wiosny
  2. Wiosna na łące
  3. Pierwszy motyl
  4. Powitanie wiosny
  5. Poszukiwanie oznak wiosny

 

 

Piosenka miesiąca:

 

 Marcowi przyjaciele (sł. i muz. Krystyna Gowik)

 

  1. Marcowi przyjaciele zebrali się na łące.

  I wiatr, i grad, i deszczyk, śnieg, burza i słońce.

  I tak wszyscy razem kłótnię wywołali,

  każdy chciał być ważny, Wiosnę więc wezwali.

  Wiosno, Wiosno, schowaj łóżko i przybądź leśną dróżką.

  Zobacz, kto z nas dziś ma do ciebie przyjść. (2 x)

 

Ref.: Ćwir, ćwir, ćwir, kle, kle, kle.

        Zobaczymy, zobaczymy,

        co zrobi panna Wiosna z przyjaciółmi marcowymi. (2 x)

  1. Zbudziła się Wiosenka, poduszkę swą schowała

    i biegnie do przyjaciół w zieleni już cała.

    Patrzy w prawo, w lewo, śmieje się wesoło,

    prosi, by z nią razem zrobić wielkie koło.

    Moi drodzy przyjaciele, nie ma co myśleć wiele.

    Razem lećmy w świat na sto długich lat! (2 x)

 

Ref.: Ćwir, ćwir…

 

III. I proszę, co się stało, aż mówić o tym szkoda.

     Zrobiła się po prostu marcowa pogoda!

     Burza wiatrem wieje, pada śnieg, deszcz leje,

     stuka grad o chodnik, słońce potem grzeje.

    Wiosnę głowa rozbolała, bo – cóż – narozrabiała!

    Trochę Wiośnie wstyd za marcowe dni! (2 x)

 Ref.: Ćwir, ćwir…

 

PRZEDSZKOLE PROMUJĄCE ZDROWIE

PREZENTACJA

LICZNIK ODWIEDZIN

371606
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
Łącznie
109
264
109
2196
371606

2021-03-08 07:33