Drodzy Rodzice w grupie „Biedronki” w roku szkolnym 2021/2022
realizowany będzie
Program autorski
„Czytajmy dzieciom, czytanie rozwija wyobraźnię”
Przedszkole nr 1 w Nisku
Rok szkolny 2021/2022 Autor: Beata Jagiełło
INFORMACJE O PROGRAMIE
Nazwa programu: „Czytajmy dzieciom, czytanie rozwija wyobraźnię”
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 1 w Nisku
Termin realizacji: Rok szkolny 2021/2022
Harmonogram zajęć: 3 razy w tygodniu po 15 min
Uczestnicy programu: Grupa dzieci 3 letnich „Biedronki”
Realizator programu: Beata Jagiełło
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom. Czytanie niemowlęciu stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i innych.
“Naród, który mało czyta, mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje – w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych. Niewykształcona większość może przegłosować wykształconą mniejszość – to bardzo niebezpieczny aspekt demokracji”.
Jim Treleas
Wiek przedszkolny, to niepowtarzalny okres w życiu człowieka. Jest to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym czytelnicze. Jak twierdzi Irena Koźmirska człowiek nie rodzi się czytelnikiem. Według niej potrzebę kultury należy w nim obudzić, a skutecznym na to sposobem jest głośne czytanie dzieciom.
Współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Rodzice coraz mniej z nimi rozmawiają i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparły media cyfrowe, których narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, tymczasem język jest narzędziem myślenia w tym także matematycznego!
Dzieci słabo wyćwiczone w używaniu języka i w myśleniu, pozbawione wyobraźni, którą media cyfrowe wyparły, będą miały trudności od pierwszych dni szkoły i w późniejszym życiu. Przepaść intelektualna i emocjonalna pomiędzy dziećmi, którym rodzice i wychowawcy dużo czytają, a dziećmi pozbawionymi takiej stymulacji, w kolejnych latach dzieciństwa narasta.
Mądrze dobrana literatura jest nośnikiem ważnych, uniwersalnych wartości moralnych. Czytanie uczy dzieci odróżniania dobra od zła i zachęca do refleksji nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za pieniądzem. Wobec narastającej demoralizacji młodego pokolenia nauczanie od najmłodszych lat wartości moralnych, takich jak uczciwość, szacunek, odpowiedzialność, życzliwość, rozum, odwaga, czy sprawiedliwość, staje się sprawą być albo nie być społeczeństwa i państwa.
Przedszkole może i powinno odwrócić ten stan rzeczy, tym bardziej, że w wielu domach dorośli nie stanowią dobrego wzorca dla dzieci – sami mało czytają.
Kierując się takimi przesłankami, jak i wizją naszego przedszkola promującego wartości, jakie niesie ze sobą obcowanie z literaturą dziecięcą, postanowiłam zastosować różne formy jako element wspomagający i rozwijający zainteresowanie dziecka książką i czytelnictwem.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
Głównym założeniem opracowanego programu własnego jest umożliwienie dzieciom dobrowolnego i spontanicznego udziału w zabawach z tekstem oraz częstego kontaktu z książką, poznawanie utworów literatury dziecięcej oraz rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Zgodnie ze swoimi założeniami najważniejszym zadaniem, jakie ma do spełnienia, poza realizacją zadań edukacyjnych i wychowawczych określonych w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego jest właśnie rozwijanie zainteresowań czytelniczych swoich wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności.
Nieodłącznym elementem pracy nauczyciela w przedszkolu jest czytanie dzieciom i dlatego też chciałabym włączyć do realizacji tego programu rodziców oraz dziadków swoich wychowanków.
Rozwijanie umiejętności czytelniczych dzieci odbywać się będzie przy pomocy następujących form pracy wychowawczo – dydaktycznej:
1.Prowadzenie akcji przedszkolnych:
„Cała Polska czyta dzieciom”
„Ogólnopolski dzień czytania dzieciom”
„Czytanie weekendowe”
„Jak nie czytam, jak czytam”
Organizacja Dnia Postaci z Bajek
Założenie kącików edukacyjnych, stanowiących okazję do spontanicznego czytania
- współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną w Nisku celem zainteresowania dzieci książką
- współpraca z rodzicami oraz dziadkami w celu aktywnego włączenia ich w przebieg procesu nauki czytania w przedszkolu
- Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi w ramach kampanii CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM
CELE PROGRAMU:
Cel główny:
Pobudzanie i pogłębianie motywacji dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania poprzez stwarzanie optymalnych warunków do rozwijania ich zainteresowań czytelniczych.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI PROGRAMU:
Jednym z głównych zadań nauczyciela jest wspieranie aktywności edukacyjnych dziecka, a pełniejszy jego rozwój warunkuje właściwy dobór metod, form pracy oraz środków dydaktycznych.
Metoda to sposób stosowany systematycznie, świadomie, mogący być wielokrotnie, a nie jednostkowo wykorzystywany w działaniu (R. Więckowski).
Przy realizacji programu „Czytajmy dzieciom – czytanie rozwija wyobraźnię”, będę korzystała z następujących metod dydaktycznych:
– podająca ( przyswajanie )
– problemowa ( odkrywanie )
– aktywizująca ( przeżywanie ),
– praktyczna ( działanie ).
Metody pracy z dziećmi wspierają formy pracy:
– praca indywidualna,
– praca grupowa,
– praca zbiorowa.
Pomoce dydaktyczne:
– poradnik metodyczny, książki różnego rodzaju (encyklopedie, informatory, słowniki, popularno – naukowe), zbiory bajek, wierszy, opowiadań, płyty CD z nagraniem bajek czytanych przez sławne osoby, materiały plastyczne, itp.
Propozycje zajęć:
wrzesień/październik 2021
- nawiązanie współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną (zał. projektu współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Nisku)
- poznawanie dłuższych utworów literackich, różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru
- spotkanie w przedszkolu z pracownikami biblioteki
- słuchanie bajek autorstwa Renaty Piątkowskiej
- zachęcanie dzieci do korzystania z Miejskiej Biblioteki Publicznej
- próby oceny moralnej postępowania bohaterów
- charakterystyka postaci z próbą uzasadnienia swoich sądów
- poznawanie tekstów pisanych gwarą z różnych regionów Polski
- rozmowy na temat treści utworów
listopad/grudzień 2021
- spotkanie w przedszkolu z aspirantem Wydziału Ruchu Drogowego niżańskiej Policji
- słuchanie bajki czytanej przez policjanta „Czerwony Kapturek”
- czytanie cykliczne (raz w tygodniu, co tydzień inny rodzic) przez rodziców dzieciom bajek: Carlo Collodio „Pinokio”, Kornel Makuszyński „Przygody Koziołka Matołka”, Alan A. Milne „Kubuś Puchatek”, Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle, tworzenie własnych zakończeń bajek
- lekcja biblioteczna dla dzieci 3 letnich „Przedszkolak też chce być czytelnikiem”
- wypożyczanie bajek przez dzieci
- spotkanie autorskie z W. Drabikiem
- rysowanie ilustracji inspirowanych treścią bajek
- spotkanie autorskie z R. Piątkowską- pisarką dla dzieci
- Międzynarodowy Dzień Postaci z bajek
grudzień/styczeń 2021/2022
Poznaję literaturę i bawię się w teatr – deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu, udział w prostych inscenizacjach z podziałem na role i z dialogami, rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu samodzielnych opowiadań
- nabywanie doświadczeń w operowaniu pacynkami, kukiełkami i sylwetami
- próby tworzenia własnych kukiełek i sylwet
- inscenizacja bajki „Siedem reniferów” w wykonaniu dzieci 3 – letnich
styczeń/luty 2022
- przygotowanie krótkiego programu słowno- muzycznego
- zaproszenie babć wychowanków do czytania i opowiadania dzieciom ciekawych bajek i historii pobudzających wyobraźnię dziecka
- słuchanie bajek: „Trzy świnki”, „Nowe szaty”, „Uparty kozioł” czytanych przez uczniów Liceum Ogólnokształcącego w Nisku
marzec/kwiecień 2022
- zaproszenie władz miasta oraz przedstawicieli organów współpracujących z przedszkolem (burmistrza, policji, straży pożarnej, służby zdrowia, sanepidu, biblioteki) do głośnego czytania dzieciom w ramach akcji:
„Cała Polska czyta dzieciom
„Ogólnopolskiego dnia czytania dzieciom”
„Czytania weekendowego”
„ Jak nie czytam, jak czytam”
-czytanie bajek przez pracowników placówki ( dyrektora, kucharki, woźne, zakonnicę)
maj/czerwiec 2022
- zaproszenie mam (cyklicznie - jedna mama tygodniowo) do bycia przewodnikiem po swoim świecie kulinarnym;
-czytanie przepisów ulubionych potraw; -przygotowanie prostych dań wg przepisu oraz opowiadanie ulubionych bajek z dzieciństwa
- Dzień bibliotekarza
- udział dzieci w konkursie pt: „Książka czeka na przedszkolaka” zorganizowanego z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla dzieci w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
- przygotowanie montażu słowno - muzycznego z okazji „Dnia Mamy i” Taty
- wystawienie przez dzieci bajki pt: Czerwony Kapturek, Dwie mamy , Żuraw i Czapla z okazji Dnia mamy i taty
Czerwiec 2022
- czytanie bajek, baśni, wierszy, opowiadań przez absolwentów naszego przedszkola w różnym wieku oraz dyrektora placówki
- udział w akcji masowego czytania: „ Jak nie czytam, jak czytam.”
- wystawienie przez rodziców bajki dla dzieci z okazji Dnia Dziecka pt: „ Jaś i Małgosia”
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja, zdaniem B. Niemierki, jest pogłębionym sprawdzeniem i ocenieniem osiągnięć dzieci, obejmującym analizę warunków przebiegu i wyników nauczania, nastawionym na ulepszenie procesu dydaktycznego.
Wychowanie prozdrowotne, to proces kształtowania nawyków i przyzwyczajeń rozpoczynających się od urodzenia i trwającym nieustannie na wszystkich etapach edukacji.
W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocami będą przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami będą wraz z dziećmi w domu kontynuować rozwój zainteresowania czytelnictwem. W ten sposób tworzone przez nauczyciela pewne modele zachowań przenoszone będą do życia codziennego.
Dla nauczyciela miernikiem osiągnięcia oczekiwanego efektu będzie przeprowadzenie krótkiej ankiety wśród rodziców dotyczącej częstotliwości głośnego czytania dzieciom oraz sporządzenie raportu podsumowującego realizację programu własnego „Czytajmy dzieciom - czytanie rozwija wyobraźnię”.
BIBLIOGRAFIA
Tydzień 1 - Moja miejscowość, mój region
Tydzień 2 - Moja ojczyzna
Tydzień 3 - Łąka w maju
Tydzień 4 - Święto Rodziców