preloader

„Kodowanie na dywanie” zajęcia w grupie „ Plastusie”

blank

blank

Czy nauka kodowania ma sens w przypadku przedszkolaków? Tak, bo esencją tej sztuki jest logiczne myślenie, znajomość podstawowych pojęć matematycznych i zdolność koncentracji. W naszym przedszkolu zagościły na dobre nowe pojęcia: kodowanie, wstęp do programowania. Czy chcemy czy nie wszyscy żyjemy w świecie pełnym kodów, na przykład litery to kody językowe, cyfry- kody liczbowe, a nuty pozwalają kodować dźwięki.  Zabawy z kodowaniem są pełne radości: otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu  rozwijają się społecznie. Czas, który dzieci spędzają w przedszkolu, pozwala im polubić kodowanie, traktować zabawy z nim jako naturalną część edukacji i wychowania. Dla efektywnej realizacji procesu wychowawczego bardzo ważną cechą zabaw z elementami kodowania stanowi fakt, że trudności, które mogą pojawić się w ich trakcie, są przez dzieci traktowane raczej jako wyzwania,a nie jako problemy  i bariery. W trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań (jednego lub wielu), przez co wzrasta ich poczucie własnej wartości. Czują się  zauważone i docenione, co w konsekwencji przyśpiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności.  Dzieci do działania na macie wykorzystują : kartoniki, kolorowe kubeczki, tzw. klocki z różnymi symbolami , znakami, obrazkami, cyframi, kierunkami ruchu, literami itp. Kodowanie na osiach, odczytywanie drogi do celu i tworzenie kodu, układanie  sudoku, wymijanki itp. Pracujemy na dużej macie wzorowanej na macie edukacyjnej Mistrzów Kodowania (MK)- to nasza baza. Mata pozwala tak konstruować zajęcia, żeby stroną aktywną było dziecko, które poprzez manipulowanie przedmiotami, materiałem MK, nabiera doświadczeń, tak ważnych w procesach poznawczych. Zabawy z kodowaniem wprowadzamy przy każdej nadarzającej się okazji, jako uzupełnienie do zajęć dydaktycznych, dodatkowo uatrakcyjniamy je i podnosimy ich efektywność, “dzielimy się radością kodowania”